Hogyan vásárolhatok pénztárgépet?
Mit jelent az, hogy üzembe helyezés? 

A pénztárgépek forgalmazására és üzemeltetésére szigorú szabályok vonatkoznak, ezért a beszerzésük komplikáltabb feladat, mint a legtöbb műszaki eszköz megvásárlása. 
Annak érdekében, hogy minél könnyebben használatba vehesse a kiválasztott készüléket, összeszedtünk minden fontos információt, amit a pénztárgépeink megvásárlásához, tudnia kell. 

TUDÁSBÁZIS


Szerződéskötés


Az online pénztárgépek mobilhálózatokon keresztül kommunikálnak a NAV szervereivel, ezért használatukhoz előfizetői szerződést kell kötni valamelyik szolgáltatónál. 
A FINOMMECHANIKA Kft. által forgalmazott pénztárgépeket három szolgáltató fix áras adatforgalmi csomagjával együtt rendelheti meg, melynek havidíja nettó 1500 forint. Az előfizetés nem tartalmaz túlforgalmazási díjat és hűségidőt sem kell vállalnia. A mobil szolgáltatói szerződést cégünk megköti Önnek a pénztárgép beüzemelése során, tehát ezért külön nem kell majd a szolgáltatót felkeresnie.





Pénztárgép élesítés, megszemélyesítés


Mielőtt megkezdhetné a kereskedelmi tevékenységet új pénztárgépe segítségével, üzembe kell helyeznünk a készüléket. A feladat elvégzésére a törvény kötelezi a cégünket. 
Az első dolog, amire cégünknek szüksége van a kiválasztott készülék élesítéséhez, az a pénztárgép regisztrációs kód vagy más néven üzembehelyezési kód.  A számsort adóhatóságtól kell igényelnie, ha új pénztárgépet szeretne beüzemelni az üzletében.
A beüzemelés során a pénztárgép memóriájában rögzítjük vállalkozásának az adatait, az ÁFA köröket, az euró átállás dátumát. A szükséges és előírt dokumentumokat továbbítjuk az adóhatóságnak majd átadjuk önnek a pénztárgépnaplót.
Az élesítéskor nem csak a kötelező adatrögzítést bonyolítjuk le, a készülékét a vállalkozása igényeinek megfelelően felprogramozzuk. Többek közt az Ön által értékesített termékeknek megfelelő "Gyűjtő"-ket rögzítünk a készülék memóriájában, és akár azt is lehetővé tehetjük, hogy egyetlen gombnyomással értékesíthesse a legkeresettebb árucikkekeit, valamint gyűjtőkorlátot állíthatunk be a téves beütések elkerülése végett.  
A különböző beállítási lehetőségekről ezen az oldalon tájékozódhat.
Az igénylés módjáról, ide kattintva  részletes útmutatót talál.



Dokumentáció


Az élesítéshez és az előfizetési szerződés megkötéséhez az alábbi információkra és dokumentumokra lesz szükségünk:

- cégnév
- adószám
- aláírási címpéldány, vagy a vállalkozói igazolvány
- személyi igazolvány, vagy útlevél

Természetesen a fenti iratok másolata is elegendő. Ha az előfizetői szerződést nem az köti majd meg, akinek az aláírása a címpéldányon szerepel, akkor ezen túl, egy meghatalmazásra is szükségünk lesz, melyhez ide kattintva töltheti le a mintát.





A vásárlás menete


Az általunk forgalmazott online pénztárgép típusokat webáruházunkban vagy siófoki üzletünkben is megvásárolhatja. Ha üzletünkben szeretné megvásárolni az Önnek szimpatikus készüléket kérjük, hozza magával a fenti iratokat. 

Amennyiben az online vásárlás mellett dönt a dokumentumokat és az adatokat a rendelési felületünkön keresztül tudja majd továbbítani. A pénztárgépet akkor is nyugodtan a kosárba teheti és megrendelheti, ha valamelyik iratot még nem szerezte be, mivel a szükséges iratok,  okmányok másolatát, vagy az adatokat a rendelés leadása után is elküldheti a számunkra. 

A webáruházunkon keresztül megrendelt pénztárgépeket beüzemelve, használatra készen juttatjuk el az Ön által megadott címre. A készülékek egyedi igényeknek megfelelő programozását természetesen ebben az esetén is vállaljuk. A megrendelt készüléket a beüzemeléshez szükséges adatok beérkezését követően, legfeljebb két munkanapon belül szállítjuk Önnek a megadott címre ingyenesen. Ha megérkezik a pénztárgépe, egyéb teendője már nem lesz, azonnal el is kezdheti az értékesítést új készüléke segítségével. A használatában videók, a kezelési kézikönyv és természetesen ügyfélszolgálati munkatársaink is segíteni fogják.





Kötelező napnyitás és zárás!
Hogyan kell csinálnom? 


Pénztárgépével köteles elvégezni a napnyitás és napzárás műveleteket. A napnyitást az értékesítés megkezdése előtt, a napi zárást pedig legfeljebb huszonnégy órával később kell elindítania. Ha ezt nem teszi meg, egy hibaüzenetet fog látni készüléke kijelzőjén, és nem tudja majd tovább használni a pénztárgépet, amíg nem készít zárást. 

A napi zárás természetesen csak nyitott napon készíthető el. Miután készüléke billentyűivel elindította a zárás műveletet, a pénztárgépe rögzíteni fogja az összesített forgalmi adatokat a memóriájában és nyomtat egy bizonylatot a napi forgalmáról. Ha elkészült, kikapcsolhatja a készüléket.

A műveletek leírását megtalálja készüléke használati utasításában.





Hogyan állíthatom át az órát vagy
a  dátumot az online pénztárgépen?  


Az online  pénztárgépek nyugtáin is kötelező feltüntetni a pontos időt illetve a dátumot. A régi rendszerű offline pénztárgépek óráját egy évben kétszer – a nyári és a téli időszámítás kezdetekor –kellett átállítani. Az online pénztárgépeknél erre nincs szükség, az online kasszák már automatikusan beállítják a pontos időt. Abban az esetben, ha ez valamilyen okból nem történik meg automatikusan, kérjük, vegye fel a kapcsolatot szakembereinkkel elérhetőségeink valamelyikén. 





Mi az a pénztárgépnapló?
Mit kell beleírni a füzetbe? 


A pénztárgépnaplót a készülékét üzembe helyező szerviz adja át önnek beüzemelés, megszemélyesítés során. A nyomtatvány megőrzése minden pénztárgép tulajdonos számára kötelező, az adóhatóság vonatkozó rendelete a füzet tárolásának és kitöltésének a módját is részletesen szabályozza.
A naplót abban az üzlethelyiségben kell tartania, ahol a pénztárgépét üzemelteti. A nyomtatványt abban az esetben is meg kell őriznie, ha eladja a készülékét. 
A gépnaplóban egyebek mellett a pénztárgép hibáit, a meghibásodás dátumát, a cserekészülékek adatait és az éves felülvizsgálat időpontját kell rögzíteni. Ezeknek a bejegyzéseknek egy részét Önnek, egy másik részét pedig a készülékét javító szerviznek kell elkészíteni. 
Az általunk forgalmazott pénztárgépek naplójában egyértelműen fel vannak tüntetve  azok a mezők, melyeket Önnek kell kitöltenie. Javasoljuk hogy, ha meghibásodik a készüléke azonnal rögzítse a nyomtatvány megfelelő helyén, hogy mi történt, mivel ezzel, több későbbi kellemetlenségtől is megkímélheti magát. A naplóvezetésről további információkat találhat itt. (NAV által kiadott útmutató)





Online pénztárgép kötelező éves felülvizsgálat.
Mi kell tudni erről? 


Az éves felülvizsgálat annak ellenőrzése, hogy a készüléke az előírásoknak megfelelően működik –e. A vizsgálatot minden online pénztárgépen el kell végezni. 

Az első ellenőrzést az üzembehelyezést követően, legkésőbb egy éven belül kell elvégeztetnie az arra illetékes szervizzel. Az ezt követő vizsgálatokra is évente kell sort keríteni és két ellenőrzés között nem telhet el ennél hosszabb idő. 

A felülvizsgálatot csak a NAV nyilvántartásában szereplő személyek, vagy szervizek végezhetik el. A jogosultságot a munka megkezdése előtt a műszerész igazolvány és a plombanyomó felmutatásával kell bizonyítaniuk az ellenőrzést végző szakembereknek.

Az éves felülvizsgálta során a szerviz egyebek mellett a készülék bizonylatain szereplő adatok valódiságát és a készülékház bontatlanságát ellenőrzik. Emellett megbizonyosodik arról, hogy a készülékben található Adóügyi Ellenőrző Egység  megfelelően működik és a legfrissebb szoftververziót használja, valamint, ha szükséges akkumulátort cserélnek az egységben. 

A vizsgálatot követően leplombálják a készülékét, feljegyzik a pénztárgépnaplóban az ellenőrzés időpontját és átadnak Önnek egy adatlapot.

A Finommechanika Kft. által beüzemelt gépek esetében cégünk az éves felülvizsgálat lejárati dátumát 2-3 héttel megelőzően egy emlékeztető értesítést küld ki ügyfelei számára posta és elektronikus levél formájában. Az éves felülvizsgálatot ide kattintva is megrendelheti. Az éves felülvizsgálatról további információkat talál az adóhatóság témával kapcsolatos közleményében.





Fizethetnek-e valutával a vásárlók?


Igen, az online pénztárgépek segítségével valutáért is értékesítheti a termékeit. A külföldi pénznemek elfogadására programozni kell a készülékeket, ennek módját a pénztárgépek használati utasításában találja meg. Az, hogy összesen hányféle fizetőeszközt fogadhat el egy készülékkel, pénztárgépenként változó. A valuták elfogadásának a beállítása, megfelelő képzettség nélkül nem egyszerű feladat, ezért azt javasoljuk, hogy a külföldi pénznemek programozáshoz első alkalommal kérje kollégáink segítségét.  Bár a pénztárgépeink euróban is képesek megjeleníteni a visszajáró összegét, a hatályos törvények szerint, a külföldi fizetőeszközökből jelenleg, csak forintban adhat vissza. 





Mit jelent az, hogy euró –átállás?  


Az online pénztárgépek egy előre programozott napon automatikusan át fognak állni az eurós üzemmódra. A készülékek segítségével az ezt megelőző egy év során forintért és euróért is lehet majd értékesíteni termékeket és mindkét pénznemben vissza lehet majd adni. A forintot a felkészülési év után is el lehet majd fogadni a pénztárgépekkel, visszaadni azonban csak euróban tudnak majd, mivel a forintot fokozatosan ki fogják vonni a forgalomból. A pénztárgépekre vonatkozó NAV ajánlás szerint az euró bevezetésének az időpontja 2020. január elseje lesz, az általunk forgalmazott pénztárgépek pedig ennek megfelelően vannak programozva. A készülékek ezen a napon átváltanak majd az eurós üzemmódra, az azt megelőző egy évben pedig lehetővé teszik az előzőekben részletezett vegyes fizetést, ha beállítják a váltási arányokat.